Unieke bar met dove barista's

Unieke bar met dove barista's

Naast de trap in het entree van de bank staat een koffiebar van zo’n anderhalve meter breed. Op een kruk zit een vrouw met schort om te wachten tot er iemand een bakje koffie bij haar bestelt. Het lijkt op het eerste gezicht een doorsnee koffiebar, tot een klant van de bank, Dimitri Ruwers (39), langsloopt. 

De man uit Almere drukt op het menuscherm, kiest voor cappuccino en kijkt even naar de video die dan verschijnt. Daarop is iemand te zien die in gebarentaal de bestelling uitbeeldt. Ruwers herhaalt het gebaar voor de dove barista door zijn handen vanachter naar voren langs zijn hoofd te halen die vervolgens met een glimlach de bestelling klaarmaakt. ,,Ik ben er zo van onder de indruk’’, zegt hij, terwijl hij zijn cappuccino aanpakt. ,,We leven in een maatschappij waarin doven zich moeten aanpassen aan ons. Nu is het andersom. Als je koffie wilt, moet je je wel aanpassen aan hen.’’ 

De Sign Language Coffee Bar is sinds vorige week geopend in het kantoor. Den Haag is daarmee de derde stad waar de bar in een ABN-kantoor is te vinden. Eerder openden ze ook al in Amsterdam en Rotterdam. Een van de doelen is het vergroten van de wereld van doven en hen aan werk te helpen. ,,Zij kunnen zich goed concentreren, doordat ze niets horen. Daarom doen ze vaak veel studies met de gedachte dat ze dan makkelijk aan een baan kunnen komen. Eenmaal op de arbeidsmarkt merken ze dat het moeizaam kan gaan’’, vertelt kantoordirecteur Kees Olivier. ,,Dat kan het zelfvertrouwen beschadigen. Wij bieden ze een volwaardige baan waar doven gewoon contact met mensen hebben.’’

Via onderstaande link zie je een leuke video hoe dit er precies uitziet.

https://www.ad.nl/den-haag/uni...

Andere interessante berichten

Wilt u ook worden begeleid naar een beter gehoor?

Bel 0485 - 52 30 06 (Boxmeer) 024 - 358 08 08 (Malden) om een persoonlijke afspraak te maken

Onze service gaat door!

Vanwege het Coronavirus werken wij voor onbepaalde tijd enkel op afspraak.

De winkels zijn tijdens de gebruikelijke werktijden geopend, behalve de zaterdag in Malden, deze komt te vervallen voor onbepaalde tijd. Het inloopspreekuur vervalt, wel kunt u een afspraak maken met één van onze medewerkers. Wij werken volgens de richtlijnen van het RIVM. In sommige gevallen is het niet mogelijk om 1,5 meter bij u vandaan te blijven. U kunt erop vertrouwen dat wij werken met zeer goede hygiene voorschriften! Praat met de medewerker over wat u wel en niet wenst, dan doen wij ons uiterste best hieraan te voldoen. Uw geplande afspraak gaat gewoon door, tenzij u verkoudheidsklachten hebt, dan verzoeken wij u een andere afspraak te maken. Ook onze medewerkers werken niet in geval van verkoudheidsklachten.

Welke extra hygiëne maatregelen gelden er?

  • Bij binnenkomst kunt u bij ons eerst uw handen desinfecteren.
  • We groeten u mondeling en schudden geen handen.
  • Onze medewerkers wassen voor en na iedere behandeling intensief de handen.
  • Na iedere afspraak wordt de behandelruimte goed gedesinfecteerd.
  • We hanteren ruimere agendatijden, zodat er minder contactmomenten tussen onze klanten plaatsvinden.
  • Betaling liever niet contant, maar via onze pinautomaat.

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd betreffende onze werkwijze de komende periode. Vragen of zorgen? Bel of mail ons gerust! Blijf gezond en sterkte in deze moeilijke periode!